Позакласні заходи

Інтелектуальна гра «Найрозумніший»
МЕТА: повторити, узагальнити й поглибити знання учнів з вивчених тем; удосконалити   
               навички індивідуальної роботи;
               розвивати логічне мислення, уміння знаходити правильне відповідь, формувати 
               інтерес до фізики;
               виховувати кмітливість, спостережливість.
Епіграф: «Гра не є пустою забавою,
              це зміст життя дитини,
                                                     її творча діяльність, потрібна для її розвитку.
                                                     У грі дитина живе, і слід цього життя глибше                    
                                                    залишається в ній, ніж слід дійсного життя.»
 К. Ушинський
Вступ
Ведучий.                       Всім добрий день вам, друзі великі і малі - 
                                              І учні школи нашої і їх учителі!
                                              Ви – гості, а хазяйка тут фізика - наука
                                              Технічного прогресу могутня запорука.

                                              Наука ця чудова, сучасна й старовинна,
                                              І нас веде до неї сьогодні знань стежина.
                                              Чекають нас змагання, покажуть зараз учні.
                                              Яка в них ерудиція? Чого навчив підручник?

                                             Чи досліди та формули, вам всім як слід відомі?
                                             А з фізиками – вченими, хоч  трішки ви знайомі?
                                             Щоб всім нам з’ясувати такі складні питання,
                                             Готуйтеся, до конкурсу! Отримуйте завдання!

                                             Учасники,  готові? Бере початок гра.
                                             Всі слухайте питання! Ні пуху, ні пера!

Наша інтелектуальна гра – це аналог телепередачі «Найрозумніший».
Гра проходитиме в три тури. Отже давайте познайомимося. Учні по черзі представляють себе.
 Прізвище, ім’я, клас, чим займаєшся у вільний час.

Питання І туру (на роздуми відповіді – 10 сек.) (відповідь за кожне питання по 1 балу)
1)Що в перекладі з грецької мови означає слово «фізика»?
а)механізми б)речовина в)природа
2) Як називається прилад для вимірювання сили?
а) термометр б) динамометр в) барометр

3) Як взаємодіють однойменні заряди?
 а) притягуються б) відштовхуються  в) не взаємодіють

4)  Як прізвища вченого на честь якого названо величину заряду?
а) Кулон б) Ампер в) Вольт

5) Фізична величина, яка чисельна дорівнює добутку швидкості руху на час протягом якого він відбувається називається:
а) переміщенням б) траєкторією в) шляхом

6) Чим вимірюють силу струму?
а) вольтметром б) амперметром в) омметром

7) Який стан речовини зберігає об’єм і не зберігає форму?
а) рідина   б) газ   в)тверде тіло

8) У яких одиницях вимірюється вага?
а) метр   б) кілограм   в) ньютон

9)Як змінюються розміри твердого тіла при нагріванні?
а) зменшуються б) збільшуються в) не змінюються

10) Яка фізична величина не входить у формулу для визначення опору провідника?
а) питомий опір б) густина в) площа поперечного перерізу

11) Хто скупавшись у ванній за легендою кричав «Еврика»?
а)Аристотель б) Галілей в) Архімед

12) Яка сила гальмує тіла під час руху?
а) пружності б) тертя в) тяжіння

13) Що вимірюється а паскалях?
а) сила б) маса в) тиск

14) Яким приладом визначають наявність електричного заряду?
а) динамометр б) електроскоп в) термометр

15) Яку отримаємо величину, коли шлях поділимо на час руху?
а)швидкість б) маса в) сила

Підводимо підсумки першого туру. Переможці цього туру переходять до наступного. Слово надається журі.

Додаткові питання:

1. Як поводить себе тіло, густина якого більша за густину рідини, в якій воно знаходиться?
а)тоне б) спливає в) нерухоме

2. Якої найбільшої глибини може бути криниця, щоб воду з неї можна було викачувати поршневим рідинним насосом?
а)10м б) 8м в) 15м

3. Що вимірюють метрономом?
а)час б) шлях в) сила

4. До якого виду руху можна віднести рух гойдалки?
а)прямолінійний б)коливальний в) обертальний
5)Як називається відбита від перешкоди звукова хвиля?
а)період коливань б)луна в)повздовжня хвиля
ІІ ТУР
Ведучий. Після першого туру у грі залишилось четверо учасників. Для першочерговості вибору теми з учасниками проводиться міні конкурс . Для цього дається ряд анаграм, в яких зашифровано фізичні поняття. Кожен учасник пише відповіді на листочках, той хто першим правильно запише зашифровані слова буде відповідати першим – вибирати тему, другий – другий і т.д.
Анаграми:
1) тачатос (частота)
2) лемолаку (молекула)
3) рунагап (напруга)
4) амуторкуля ( акумулятор)
Питання другого туру по темах: ( відповідь за кожне питання по 2 бали)
1) Будова речовини
2) Механічний рух
3) Взаємодія тіл
4) Електричний струм

 Питання І теми: «Будова речовини»
1.Що означає у перекладі з грецької неподільний? (атом)
2.Як називається частинки, з яких складаються речовини?(молекули)
3.Хто цей вчений?  (портрет Ломоносова)
4.Якщо в кімнаті відкрити пляшечку з парфумами , то через деякий час їхній запах поширюється по всій кімнаті . Як називається це явище? (дифузія)
5.Щоденно ви можете бачити її в трьох  станах. Що це за речовина? (вода)
6.Що більше: один літр води чи 0,001 м3? (однакові)
7.Чому гази заповнюють всю посудину, у якій перебувають? (тому, що не зберігають свій об’єм і форму)
8.Чому рейки залізничної колії укладають так, щоб між ними були проміжки? (при нагріванні рейки розширяються)
9.В яких одиницях вимірюється густина? (кг/м3)
10. Що менше: атом чи молекула? ( атом)
Питання ІІ теми: «Механічний рух»
1.Який рух називається  механічним? (зміна положення тіла в просторі відносно інших тіл з часом)
2.Як називається тіло, розмірами якого в даних умовах задачі можна знехтувати?
(матеріальна точка)
3.Хто цей вчений? (портрет І. Ньютона)
4.Яка швидкість більша: 36 км/год. чи 15 м/с? (15 м/с)
5.Як називається лінія, яку описує тіло під час механічного руху? (траєкторія)
6.Коли людина прислухається до віддаленого шуму, то мимоволі відкриває рота. Чому?
(для підсилення звуку)
7.Як називається прилад для вимірювання швидкості руху в автомобілях? (спідометр)
8.Чому дорівнює період оберту секундної стрілки годинника? (60 секунд)
9.Від чого залежить швидкість поширення звукових хвиль? (від густини середовища)
10. При якому русі швидкість тіла не змінюється? ( Рівномірний)
Питання ІІІ теми: «Взаємодія тіл»
1.Про яке явище іде мова у прислів’ї: «Коси коса, поки роса». (явище тертя)
2.Як називається фізична величина, яка кількісно характеризує дію одного фізичного тіла на іншу? (сила)
3. Хто цей вчений? (портрет Галілео Галілея)
4.Яка фізична величина є мірою інертних властивостей тіл? (маса)
5.Від чого залежить сила тяжіння? ( маси)
6.Коли виникає сила пружності і від чого вона залежить? (під час деформації тіла; пропорційна видовженню)
7.Маса якого тіла більша: 1,5 т чи 1500кг? (однакові)
8. Що важче: склянка води чи склянка олії? (де більша густина ,вода)
9. Чому людина, яка спіткнулася, падає вперед? ( рух за інерцією)
10. Як називають зміну форми твердого тіла? ( деформація)
Питання ІV теми: «Електричний струм»
1. Що називають електричним струмом? ( впорядкований рух заряджених частинок)
2. Носіями електричного струму у металах є?  (електрони)
3. Хто цей вчений? (портрет Г. Ома )
4. Де в атомі міститься нейтрон?(Ядро)
5. Як називають матеріал, що не проводить електричний струм? ( Ізолятор, діелектрик)
6. Який прилад виробляє електричний струм на електростанціях? (Генератор)
7. Що більше: 100 мА чи 0.1 А? ( однакові)
8. Чим вимірюють силу струму? ( Амперметром)
9. Як зміниться сила струму у провіднику, якщо напругу на кінцях цього провідника збільшити вдвічі? (збільшиться вдвічі)
10.  Який прилад служить для зміни сили струму в електричному колі? ( Реостат)
Додаткові питання: (Якщо учасники набрали однакову кількість балів)
1. Зі збільшенням площі поперечного перерізу провідника з незмінною довжиною, що відбудеться з його опором? ( зменшиться)
2. Що відбувається з провідником під час проходження струму? (провідник нагрівається)
3. За допомогою якого приладу розглядаються маленькі тіла? (мікроскоп)
4. Як називається час, за який тіло робить один повен оберт по колу? ( період)
Журі оголошує результати ІІ туру. Двоє учасників переходять до наступного туру.
Для визначення місця кожного учасника у фіналі проводиться міні конкурс. Скласти логічні пари.
1. омметр                                            а)електрична напруга
2. амперметр                                     б)робота струму
3.вольтметр                                        в) опір
4. лічильник                                        г) сила струму

Питання ІІІ туру. Відповіді на питання своєї теми – 2 бали, на тему суперника – 3 бали, загальні питання – 1 бал. Учасники 30 секунд запам’ятовують цифри по кольору своєї теми.
Перша тема «Архімедова сила. Плавання тіл»
1.Чому вага тіла в рідині менша ніж його вага в повітрі? (діє більша виштовхувальна сила)
2.Як найпростішим способом відокремити вершки від молока? (поставити молоко в холодне місце)
3. Хто цей вчений? І що він відкрив? (портрет Архімеда)
4.Якщо на занурене в рідину тіло діє стала сила Архімеда, то яким чином підводний човен занурюється в воду, на велику глибину, а потім спливає? ( в резервуари набирається додатково вода, сила тяжіння збільшується і човен тоне, коли потрібно спливати стисненим повітрям виштовхується вода з резервуару)
5.Чому в річці з мулистим дном ноги сильніше грузнуть на мілководді, ніж на глибині?
(на глибині більша частина тіла занурюється воду, а отже виникає більша виштовхувальна сила)
6.Лактометром визначають густину молока. В якому молоці: з більшим чи меншим умістом жиру – лактометр зануриться глибше? Чому? (густина жирнішого молока менша в ньому лактометр зануриться глибше)
7.Підводний човен увійшов із моря в річку. Чи змінилася сила Архімеда, що діє на нього? Чому? (змінилася, тому що у морі густина води більша)
8.Чому не можна гасити палаючий гас, заливаючи його водою? (його густина менша ніж води, тому він буде спливати на її поверхню)
9.Дві мідні кульки мають однаковий об’єм, але одна з них порожниста, а друга – суцільна. Чи можна визначити, яка з них порожниста, а яка суцільна? Як це можна зробити? ( та що порожниста буде плавати у воді, а суцільна потоне)
10.  Чому палаючий гас не можна загасити водою? ( густина гасу менша ніж води)
Друга тема «Тиск твердих тіл в рідинах і газах.»
1.Як можна швидко збільшити тиск вдвічі, що чинить людина на підлогу?
(стати на одну ногу)
2.Як зміниться тиск води на дно відра, якщо у воду опустити м’яч? (збільшиться, якщо відро було не повне)
3.Чому вода з ванни витікає швидше, якщо в неї занурена людина?
(тому, що збільшується тиск)
4.Як змінюється об’єм бульбашки повітря, коли ця бульбашка піднімається з дна водоймища на поверхню? (збільшується тому, що тиск рідини зменшується)
5.У склянку налили чай потім у ній розмішали цукор. Чи зміниться від цього тиск на дно посудини? Чому? (збільшиться, тому що збільшиться густина)
6.Якої довжини має бути трубка для проведення досліду Торрічеллі, якщо ртуть замінити водою? (10 метрів)
7.Чи можна сховатися від «атмосферного тиску» пірнувши у воду? (не можна , тому що атмосфера діє і на воду)
8.Якщо з дрібнокаліберної гвинтівки вистрілити у варене яйце, у ньому утвориться отвір. Якщо здійснити постріл у сире яйце воно розлетиться. Як пояснити це явище? (дією закону Паскаля у сирому яйці)
9. Для чого коли шиють голкою надягають на палець наперсник? (для зменшення тиску)
10.Чому важко пити з перекинутої пляшки, якщо щільно охопити шийку пляшки губами? (тому що тиск у пляшці зменшиться і рідина погано поступатиме)
Загальні питання.
1.Кого називають хрещеним батьком фізики? (Аристотель)
2.Хто побудував телескоп? (Галілео Галілей)
3.Скільки метрів має 3,5 кілометра? (3500 метрів)
4.Чому тіло, яке підкинули падає на землю? (діє сила тяжіння)
5.Чому по дерев’яній підлозі нам ходити легше ніж по льоду? ( тертя більше)
6.Чому важко розламати стіл? (діють значні сили притягання)
7.Як називається центральна частина атома? (ядро)
8.Як називається простір, куди не потрапляє світло від джерела? (тінь)
9.Що сходить без насіння? (Сонце)
10.Для чого використовують гідравлічний прес?(дає виграш у силі)

Дісталися фіналу, що ж нам демонстрували сьогодні тут гравці?
Свою потужність, силу, роботу тут кмітливу,
У відповідях - швидкість, та гру таку активну.
Довідались крім того, про фізику нового.
А зараз час назвати змагання результати.
Оголошується переможець.
Ви фізику вивчати продовжуйте й надалі,
На згадку про цю зустріч отримуйте медалі.
Вивчайте ви теорію, розв’язуйте задачі,
Бажаємо в навчанні, вам успіхів й удачі.
Підсумковий етап.
Ведучий.  Отже, проведена гра дала можливість всім учасникам , вболівальникам і глядачам пригадати основні поняття, закони, правила з кожного розділу фізики, основні одиниці виміру фізичних величин і дала можливість їх узагальнити, а також просто провести весело час.
Переможець визначається за кількістю отриманих у ІІІ турі балів. Переможець «Найрозумніший» нагороджується грамотою за перемогу, а учасник ІІІ туру за участь.

Загадки для вболівальників.
1. Чий закон, якщо не знати, велить вдома спочивати? ( Закон Ома)
2. Подумаємо думу: чиє ім’я у силі струму? (Ампера)
3.Знову загадки – знову турботи, чиє ім’я у вимірах роботи? (Джоуль)
4. Хто до зоряних світів перший в світі полетів? (Гагарін)
5. Хто постійно іде не рухаючись з місця? (Час)
6. Полетіла, як завила, хвіст вогняний залишила? (Ракета)
7. В Києві говорять, а в нас чути? (Радіо)
8. Не має вух, та чує, не має рук, та пише? ( Магнітофон)
9. Диво-скринька: в ній – вікно. В тім віконці йде кіно? ( Телефізор)
10. Мабуть, знають всі підряд: колба, стрижень і дві смужки скажуть нам, чи є заряд. (Електроскоп) 

 Інтелектуальна  гра "Ерудит - шоу"
(для учнів 8 класів)
  Учасники пишуть на аркушах правильнi вiдповiдi 
Та передають iї ведучому. За правильну вiдповiдь нараховуеться 1 бал. 
1. Яка одиниця вiдстанi найбiльша? 
а) кiлометр; 
б) верста; 
в) сухопутна миля; 
г) морська миля; 
(довiдка: морська миля 
 1.85 км. 
Сухопутна 
 1.6 км, верста  1.07 км.) 
2. Яка з даних одиниць 
є одиницею маси? 
а) 1 м; 
6)1 В; 
в) 1 кг; 
г) 1 с. 
3. Що вигукнув Архiмед, вiдкривши свiй закон? 
а) «Ура!)); 
б) «Караул!)); 
в) «Еврика! 
г) «Нарештi. 
4. Що означае слово "атом"? 
а) Маленький; 
6) неподiльний; 
в) невидимий; 
г) рухомий. 
5. Хто першим ступив на мiсячну поверхню? 
а) Нейл Армстронг; 
б) Леонiд Каденюк; 
в) Едвiн Олдрiн; 
г) Юрiй Гагарiн. 
Оголошуеться результати вiдбiркового туру. 
1 ТУР 
(беругь участь дiти, що успiшно пройшли вiдбiрковий тур i бажаючi) Учитель чита
є запитання й варiанти вiдповiдi. 
Учасники пишуть на аркушах правильнi вiдповiдi 
Й передають їх ведучому. За правильну вiдповiдь нараховуеться 1 бал. 
1. Яка одиниця довж
ини найменша? 
а) дюйм; 
б) сантиметр; 
в) миля; 
г) кiлометр. 
2. Який iз фруктiв «пiдказав
 Ньютону закон всесвiтнього тяжiння? 
а) Слива; 
б) груша; 
в) яблуко; 
г) персик. 
3. Густину рiдин вимiрюють: 
а) терезами; 
б) мензуркою; 
в) ареометром; 
г) термометром. 
4. Речовина, що пiдтриму
є горiння: 
а) азот; 
б) кисень; 
в) гелiй; 
г) озон. 
Оголошуються результати 1 туру та сумарний результат. 
2 ТУР 
1. Яка з цих планет найвiддаленiша вiд землi? 
а) Земля; 
б) Венера; 
в) Марс; 
г) Меркурiй. 
2. Об’ем тiла вимiрюють: 
а) лiнiйкою; 
б) терезами; 
в) аерометром; 
г) мензуркою. 
3. Якого хiмiчного елемента найбiльше на Землi? 
а) Кремнiю; 
б) кисню; 
в) водню; 
г) залiза. 
4. Явище переходу речовини  твердого стану в газоподiбний назива
ється: 
а) випаровування; 
б) конденсацiя; 
в) тверднення; 
г) сублiмацiя. 
Оголошуеться результати 2 туру та сумарний результат.
З ТУР «далі, далі (для б кращих) 
Учитель чита
є запитання. Хто швидше дасть правильну вiдповiдь, тому нараховується 
1 бал. 
1. Наша галактика називається... (Чумацькпй шлях) 
2. Першим побудував телескоп... (Г. Галiлей) 
З. Яка речовина змiнює свою назву пiд час переходу в газоподiбний та твердий стан.. .(Вода) 
4. два атоми оксигену утворюють молекулу... исню) 
б. Випромiнювання, яке сприймає око людини? (Свiтло) 
б. Хто вперше сказав, що планета Земля за формою куля? (Пiфагор) 
4 ТУР «ПРО ЩО ЙДЕ МОВА 
(вирiшал ьний) 
Якщо да
ється правильна вiдповiдь з першої спроби —4 бали; з другої — З бали; з третьої — 2 бали; з четвертої— 1 бал. 
Запитання «А)) 
1 
спроба. На нашiй планетi  величезнi природнi запаси цiєї речовини. 
2 спроба. Цей мiнерал  незамiнна речовина у харчуваннi людей та живлення рослин та 
тварин. 
З спроба. Це  найкращий розчинник у природi. 
4 спроба. Молекула цієї  речовини складається з одного та двох атомiв гiдрогену. 
(Вода) 
Запитання «Б)) 
1 спроба. На Ньому було вiдкрито хiмiчний елемент Гелiй. 
2 спроба. Галiлей помiтив на ньому плями. 
З спроба. Завдяки йому iснує життя на Землi. 
4 спроба. Це  найближча до Землi зоря. (Сонце) 
Результати заносять до таблицi, переможцi отримують високi бали.  




Немає коментарів:

Дописати коментар